Ved siden av å være kursholder i Playmakerne arbeider jeg også som rådgiver/konsulent i Abilator, hvor vi ofte går inn og leverer utviklingsprosesser til virksomheter. For et par uker siden hadde vi en intern strategisamling, og her hadde jeg den glede av å selv være deltaker på samlingen – og var i enda bedre stand til å observere hvordan ulike verktøy fungerte. Vi brukte blant annet bildekort, og det som slo meg nok en gang er hvor effektivt det kan være til å samskape mening og få frem gode dialoger i en gruppe.

Bruk bildekort er også ett av standardverktøyene vi trener kursdeltakere på hos Playmakerne. Vi mener at bildekort kan brukes til å fremme kreativitet, skape engasjement og sikre en tydelig retning for veien videre. Og, bildekort kan brukes på en rekke ulike måter. Under har jeg beskrevet tre av teknikkene vi benytter.

1. ASKELADDEN – MED ET DUSIN VARIANTER (LETT)

Vi har i Abilator selv benyttet varianter av askeladdøvelsen til å sette retning for vår egen visjon, og jeg har også brukt varianter av øvelsen mot tilsynspersonell, advokater, arkitekter, lærere… egentlig de fleste former for yrkesgrupper med stort hell. Og, deltakerne på Playmakerutdannelsen elsker den.

Fremgangsmåte

Askeladden gikk og plukket noe som appellerte til ham. Og, dette er en øvelse vi bruker ved mange settinger. Vi legger bildene ut på et bord og/eller gulvet, stiller deltakerne et spørsmål og ber de finne noen bilder som de forbinder med spørsmålet – eller rett og slett noen som bare resonerer/appellerer til deltakerne. Dette er normalt noe de gjør i stillhet.

Etter at alle har plukket ett eller flere kort ber vi dele hva som er på bildet og hva som kan være koblingen opp mot spørsmålet de har fått. Dette kan vi enten gjøre i smågrupper – eller i plenum (fellesskap). Vi varierer også hvordan de skal dele, enten ved å be de dele muntlig eller sette sammen bildene på en flippover og lage en kollasj (individuelt eller smågrupper).

Under har du noen få eksempler på situasjoner/spørsmål vi kan innlede en bildekortøvelse med:

Ved oppstart av en workshop – finn et bilde som representerer… 

  • Hvor er du er nå?
  • Hvilke forventninger du har til denne workshopen?
  • Hva er viktig for deg når vi skal arbeide sammen nå?
  • Finn et eller to bilder som representerer deg (bli kjent øvelse).

For å utforske en problemstilling – finn to-tre bilder som…

  • Sier noe om problemer/risiko dere kan møte i prosjektet
  • Representerer ulike perspektiv dere må ta hensyn til
  • Hva brukerne opplever når de bruker tjenesten i dag.

 For å finne en felles målsetting/visjon – finn to-tre bilder som…

  • Representerer hva vil være viktig for deg/dere om 3 år?
  • Beskriver det ideelle produktet (den ideelle tjenesten) som dere leverer.
  • Viser hva du ønsker dere skal oppnå i fellesskap.

Dette er øvelser som oftest gir høy energi, og som lar deltakerne hurtig komme inn til kjernen til et spørsmål – kanskje et spørsmål som er litt vanskelig. Det jeg opplever når deltakerne begynner å dele er at de ikke alltid visste hva bildet betød når de plukket det. Men når de deler i gruppen begynner magiske ting å skje.

2. TREKK TILFELDIGE KORT (MIDDELS)

Dette er en variant av bruken av bildene som jeg bruker mer og mer – og jeg synes det er morsomt å utfordre deltakerne litt mer enkelte ganger. Her får deltakerne trekke ett eller flere (oftest to) tilfeldige bilder, og så skal de svare på et spørsmål ut fra dette. Dette gjør at deltakerne må tvinges til å konstruere noe basert på noe de tilfeldig har trukket – og det gir noen nye assosiasjoner. Min opplevelse er at når de har fortalt, gjerne et par ganger, hva som ligger i bilde(ne) føles det ofte ut som det helt riktige bilde – meningen skapes i dialog mellom det indre hos deltakerne og det ytre i bildet.

Et par eksempler på hvordan dette kan benyttes:

For å snakke om utviklingspotensialet til den enkelte:

  • Trekk to tilfeldige bilder. Det ene representerer noe du er god på, det andre noe som du ønsker å forbedre deg på.

For å utforske et prosjekt sammen:

  • Legg 5 tilfeldige bilder med baksiden opp. Snu ett og ett kort, og diskuter følgende tema (ett per bilde): Sponsorer for prosjektet, risiko i prosjektet, gevinster i prosjektet, målgruppene i prosjektet og suksessfaktorer for prosjektet.

For å finne nye kreative løsninger:

  • Trekk et tilfeldig bilde, og beskriv hvordan dette bildet kan tas inn i produktet/tjenesten dere leverer.

Denne øvelsen krever mindre forarbeid enn askeladden, og kan brukes mer spontant når dere opplever at energien faller i en workshop. Dere kan med fordel be deltakerne mingle sammen i rommet, og be de fortelle samme historie til 3-4 personer . Dere vil se at historiene/refleksjonene utvikler seg – og noe magisk skjer.

3. MATRISE – FOR KREATIVITET (AVANSERT)

Som prosessledere kan dere også forberede ulike rammer/spill, som dere bruker kort til å fylle ut. Et eksempel kan være til produktutvikling. Her kan dere lage en matrise, med fire kolonner med bilder og fire rekker med bilder (eller et annet antall). Dere ber så deltakerne finne ulike sammensetninger som kombinerer matrisen – og vipps har dere plutselig 16 nye ideer dere kan stemme frem de beste ideene fra…

Dere kan også bruke samme tankesett knyttet til ulike målgrupper langs den ene aksen – og fire bilder langs den andre – og bruke dette til å bli kjent med de ulike målgruppene. Her er det bare fantasien som setter en stopper for hvordan dette kan gjøres.

Og – eksemplene over kan også mikses og utvikles videre. Vi kan også kontaktes for å gi deg konkrete innspill til en workshop du skal kjøre.

VINN ET SETT MED BILDEKORT!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og du kan vinne et sett med bildekort, ca. 200 stykker (verdi 1250,- inkludert MVA). Dette er bilder som du kan bruke til alle øvelsene over – og et utall andre. For å være med i trekningen må du melde deg på nyhetsbrevet senest 15. desember 2019.


Meld deg på nyhetsbrevet vårt

 


Melder du deg på nyhetsbrevet vårt, godtar du at vi lagrer e-postadressen din og bruker den for å sende deg nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av, og vi deler ikke informasjonen din med tredjeparter.

Bruk av bildekort – galleri