Det var med stor glede og begeistring jeg leste kronikken om nye samhandlingsmetoder i byggebransjen forrige uke.

Du vet, denne boblende gleden over at noen tør å gjøre det du vet er så viktig – og at de lykkes så godt at de bare fortsetter.

Denne gangen var det Sigbjørn Faanes, prosjektutvikler i Veidekke, som delte sin erfaring med tverrfaglig og kundeinvolverende samhandling.

«… vi involverer all kompetanse som er nødvendig for å planlegge og gjennomføre et prosjekt fra dag én, inkludert de som skal eie og de som skal bruke bygget. På den måten får vi økt kvalitet og merverdi i sluttproduktet.»

Sigbjørn Faanes

Jeg brenner for involverende prosesser for å skape læring og bedre løsninger, ta ned risikoen og sikre både engasjement og gjennomføring i prosjekter.

Sammen med mine kolleger i Playmakerne jobber jeg med å spre kunnskap om prosessledelse – tankesett, metoder og bruksområder – for at stadig flere virksomheter skal ville og kunne samhandle internt og eksternt.

Vi er heldigvis ikke alene om dette. På NTNU gir Eksperter i Team studentene praktisk erfaring i tverrfaglig samhandling. Trondheim Kommune jobber mye med innbyggerinvolvering i åpne prosesser og i næringslivet øker bevisstheten om nye arbeidsformer.

Den tid er forbi da «lederen» hadde full oversikt og fasiten på alt. Skal vi løse dagens utfordringer må vi samhandle på tvers.

Det krever en annen type kompetanse, som heldigvis kan læres.

Av Line Vaarum.