/ / Kan kreativitet læres?

Kan kreativitet læres?

Med: Ingen kommentarer

Gjesteblogg: Atle Prange

Den mystiske kreativiteten

Som en vaskeekte dataingeniør har kreativitet ofte fortonet seg som en mytisk medfødt evne enkelte personer besitter. Med misunnelse har jeg sett på enkelte som ikke bare på magisk vis får fram egne ideer, men det virker som de klarer å suge de ut av andre også. Jovisst bruker jeg min egen kreativitet i mitt arbeide: Ofte støter jeg på problemer som krever at jeg tenker utenfor boksen. Men det gir på en måte ikke samme tilfredsstillelse som det å se et nytt genialt produkt bli til, eller en ny type tjeneste bli smartet ut.

 

Playmaker prosessledelse

Da jeg rent tilfeldig fikk høre om Playmaker (jeg tror jeg så en lenke på Otium sine hjemmesider) så funderte jeg over at kreativitet kanskje kunne tilegnes? Det virket jo som om dette var kurset der man nettopp kunne lære seg de egenskapene som jeg så inderlig misunner andre. Prosessledelse ble det kalt, og uten å ane hva de la i ordet prosess meldte jeg meg på kurset (og fikk lov av arbeidsgiveren min etterpå). Jeg forsøkte å dempe forventningene – det var tross alt for godt til å være sant.

Første kursdag troppet jeg opp på Otium Sanserom. Jeg hadde lagt merke til fraværet av akademisk sjargong, men vurderte det til å være noe friskt og positivt. Jeg har tross alt begynt å bevege meg inn i mastergrad nr 2 (i teknologiledelse) og kunne trenge litt lett undervisning. De andre kursdeltakerne virket også som om de var ute etter å bli bedre på dette med «prosess», selv om de færreste egentlig hadde noen god forklaring på hva det egentlig var.

Men bare noen minutter etter undervisningsstart skjønte jeg at dette var alt annet enn lett undervisning. Kursholderne var utrolig profesjonelle og kunnskapsrike, slik at de klarte å formidle krevende tema på en glimrende måte. Det ble lagt veldig liten vekt på teori og forskning, hovedmålet her var at vi var kommet for å lære.

Et av de første temaene vi gikk gjennom var ikke uventet om hva «prosess» er (og hva det ikke er). Overraskende nok så ble vi etterhvert enige om at det er noe like konkret som prosjekt. Dette ble for meg en vesentlig motivasjon for kurset videre: Den kreativiteten jeg hadde observert hos andre var ikke mystisk og udefinerbar, den var del av et konkret fagfelt som kunne læres og drilles.

 

Konkret læring

Fraværet av akademiske virkemidler var ganske uvant i starten, men jeg forsto raskt at kurset var bygget opp slik teori om læring anbefaler. (Ironisk nok var ikke bøkene jeg har lest om læring i nærheten så lærerike som kurset) Øktene i kurset var stort sett bygget opp rundt samme lest: Først en introduksjon til temaet, med f.eks innføring av begreper og bakgrunn. Så skulle vi løse oppgaver, noen ganger hver for oss, noen ganger i grupper, og til slutt refleksjon rundt oppgavene, temaet og spesielle ting vi la merke til. Jeg syntes det var spesielt artig når noen i gruppa (helst meg selv…) fikk aha opplevelser, f.eks. fordi oppgaven viste seg å ha andre hindringer enn de man antok før man startet.

Det var ikke sjeldent at deltakerne opplevde at de endelig klarte å formulere seg om problemstillinger de hadde opplevd i arbeidslivet. Det var befriende å endelig ha et vokabular som omhandlet de tingene som tilhører «prosess». Ting som vi ser og som foregår kontinuerlig i bedrifter, og som jeg nå har kommet i gang med å temme. For til syvende og sist handlet Playmaker kurset om helt konkrete teknikker og verktøy som vi kan benytte for å styre, lokke frem, men også kontrollere kreativitet. Kurset handler om i hvilken ende man bør starte en prosess, hvilke viktige momenter som må være tilstede for at en prosess skal være vellykket, og hvilke verktøy man kan benytte i de ulike delene av prosessen.

 

En ny playmaker!

Playmaker er nok det mest lærerike kurset jeg har deltatt i noen sinne. Jeg tror nøkkelen til dette var at kursholderne har hatt fokus på at kursdeltakerne kun skal ta fatt på en håndfull begreper og teknikker, men få god trening på å bruke disse gjennom kurset. Som voksen person var det også deilig å slippe en eksamen, men istedenfor feire gjennomføringen med noe godt i glasset til et deilig måltid.